דקים מעץ – המאמר השלם

מאמר אורח

בסוגי מבנים רבים ברחבי הארץ ובכלל בעולם, דקים מעץ התבססו כאופציה פופולארית מאוד. הם נמצאים בשימוש פרטי ועסקי, לתנאי חוץ וגם פנים ותוך הצעת מגוון רחב של אפשרויות, לעיצוב ולבנייה. מה עוד מעניין וחשוב לדעת על דקים מעץ?

מה כדאי לקחת בחשבון כשרוצים לבנות דק?

את בניית הדק כדאי להשאיר באופן אידיאלי למקצוענים. באופן כללי, היא לא מסובכת במיוחד, אבל בכל זאת יש הבדלים בביצוע בין חובב למקצוען, במיוחד כאשר העניינים מסתבכים. במבט על, מדובר על יסודות קרקע, שעל גביהן מונחת תשתית לדק ועל גביה מותקן הדק עצמו. תהליך הבנייה, בין אם תעשו זאת לבד או באמצעות מקצוענים, הוא כזה: ראשית, יש להכין תשתית מתאימה, אשר עליה ניתן יהיה להתקין את הדק עצמו. הדבר דורש קרקע ישרה, יציבה ואחידה.

פתרון נפוץ ונוח לכך, הוא ליצור משטח בטון או להשתמש במשטח בטון קיים. התקנת דק על משטח כזה, מתחילה מכך שמוודאים שהמשטח מיושר ומתאים בממדיו (במידת הצורך מוסיפים בטון לשם השגת מטרות אלה). למשטח הבטון מחברים את תשתית הדק ואת הדק עצמו, בעזרת ברגים מיוחדים.

ניתן להתקין דק גם ישירות על תשתית של אדמה, אם כי זו לא תשתית יציבה או אחידה במרקם שלה, כמו משטח בטון. במקרה זה, התהליך מורכב יותר: מיישרים את הקרקע, יוצרים בה בורות, מכניסים לתוכן "רגלי" עץ מיוחדות, אשר יצופו בזפת (לשם הגנה ארוכת טווח) ומסביבן יוצקים בטון. על רגליים אלה מרכיבים את התשתית ועליה את הדק עצמו, בעזרת ברגים מיוחדים. לבסוף, ישנו שלב של שימון הדק וניתן גם לצבוע אותו. אלה עוד כמה נקודות חשובות לגבי הבניה:

  • למנוע עשבים – בכדי למנוע צמיחת עשבים בקרקע שמתחת לדק, משתמשים ביריעה מיוחדת (היריעה לא תפריע לחלחול מים, מהדק כלפי הקרקע).
  • למנוע מזיקים – בכל מקרה, העץ עבור כל חלקי הדק יהיה עץ שטופל מראש נגד מזיקים.
  • להגן משינויי טמפרטורה – התקנה עם מרווחים זעירים בין קורות העץ, מאפשרת למשטח לעמוד בשינויי טמפרטורה מבלי להתעוות.

ההבדלים בין העצים השונים בדקים מעץ

ניתן לבנות דק מסוגים רבים של עץ, כאשר העץ יכול להיות במצבו הטבעי או במצב "סינטטי".

דק סינטטי משלב נסורת עץ, עם חומרים נוספים ובעיקר דבק. תודות לכך, ניתן ליצור חומרים בעלי מגוון רחב של שילובי תכונות. דק מבוסס במבוק, הוא גם סוג של דק סינטטי. למעשה, הבמבוק עצמו הוא לא בדיוק עץ, אבל המראה שמקבלים בעזרתו, הוא מראה דמוי עץ. מאחר שהוא גם חזק מאוד ועמיד למים, במבוק הוא חומר טוב מאוד לדק.

סוגי העץ הנפוצים ביותר לדקים, הם כפי הנראה עץ אורן או איפאה. אורן הוא סוג עץ שמשלב נוחות עבודה עם מחיר נוח, בעוד שאיפאה הוא סוג עץ חזק במיוחד, כבד יחסית ומעט יקר. אלה דוגמאות, לכמה סוגים נוספים, נפוצים פחות:

  • דק טיק – איכותי מאוד, עמיד מאוד, יוקרתי ונראה מצוין, אם כי די יקר.
  • דק אירוקו – סוג של עץ לדקים, שהוא עמיד מאוד בפני מזיקים וגם קשה מאוד.
  • דק סוקופירה – מזכיר קצת את דק האיפאה, בעל מראה יפה וקלאסי של עץ, עמידות טובה למזיקים ובכלל ואפילו מחיר משתלם.

כאשר מדברים על סוגי עצים, חשוב לשים לב שחלק מהמונחים מתייחס לא ממש לסוג עץ, כמו לתהליך עיבוד. בדומה למונח "דק סינטטי", יש גם למשל "דק תרמי". מונח זה, מתייחס לשימוש באדים בתהליך ייצור לוחות הדק, באופן שהופך אותם לעמידים במיוחד בפני פגעי מזג האוויר השונים (ולא רק).

דקים מעץ עשה ואל תעשה – טיפים לאחזקה

מבחינת התחזוקה הנדרשת, קל יותר לתחזק דקים מבוססי עץ סינטטי, עץ קשה במיוחד או במבוק. סוגי דקים אלה ניזוקים פחות, רגישים פחות לרטיבות וקלים יותר לניקוי. בהקשר הניקוי השוטף, ניקוי רגיל מאבק וכתמים מומלץ כמובן לכל סוגי הדק. מעבר לכך, מומלץ לעשות בדיקה תקופתית של הדק, בכדי לזהות פגמים או תקלות שונות, דוגמת התרופפות של המבנה. בהתאם למה שמצאתם בבדיקה עשויים להידרש תיקונים שונים, חיזוקי מבנה, חידוש צביעה או טיפולים מיוחדים (למשל, נגד מזיקים).

כמובן, במקרים כאלה עולה השאלה האם לטפל בכך לבד או באמצעות מקצוענים. היתרון הגדול של טיפול מקצועי, הוא שהטיפול יחזיק מעמד לזמן רב יותר ואף תוכלו להבין מבעל המקצוע, מדוע נגרם הנזק שיש לתקן וכיצד ניתן להימנע מכך בעתיד?

פעם בשנה בערך, נהוג לעשות תהליך שמכונה "חידוש דק" ועיקרו שימון של המשטח. השימון משמעותי יותר מצביעה, מאחר שהשמן נספג בעץ, מגן עליו מהתייבשות וכתוצאה מכך, מונע התפתחות סדקים. השמן עצמו מתייבש עם הזמן, דבר שמתבטא בכך שמים יכולים להיספג במשטח. ניתן ממש לנסות זאת באופן יזום – אם תשפכו מעט מים על הדק, הוא אמור לא לספוג אותם. לפחות לא מיידית. אם הדק אכן סופג את המים במהירות, סימן ששכבת השמן נשחקה יותר מדי. במקרה זה או במסגרת החידוש היזום פעם בשנה, יהיה צורך "לחדש" אותו.

בהתאם לסוג העץ ממנו עשוי הדק, עשויות להיות הנחיות נוספות, יותר ספציפיות. בנושא זה ובכלל, כדאי להתייעץ עם אנשי המקצוע שהתקינו עבורכם את הדק.

מאמר אורח מאת צוות אתר טוב תודה

עודכן בתאריך: 12 בינואר 2022